زبان سخن
شما آنچه را در جای گفته نتوانستید انجا بگوید

 

جرگه ای از بی سوادان باز آید غم مخور»// پس برادرها شوند زارو پشیمان غم مخور
این دل غمدیده حالش به شود دل بد مکن»// دکتر و دارو شود ارزان ِ ارزان غم مخور
دور گردون گر دو روزی بر مراد مانبود»// میشود روز دگر کرزی و شتابان غم مخور
گر بهار عمر باشد باز بر تخت چمن»// میشوی خوشحال و شاد چون پسته خندان غم مخور
انتحاری و چپاول باز فروش دایمی »// باز می گردد بنا با سنگ و سیمان غم مخور
هان مشو نومید چون واقف نه ای از سرّغیب»// شاید آگه چون شوی گردی تو حیران غم مخور
در بیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم»// گر بجای کعبه رفتی سوی پاکستان غم مخور
گر چه منزل بس خطرناک است و مقصد بس بعید»// گر که داری باهمان کمری جاپان غم مخور
حال ما در فُرقت جانان و اِبرام رقیب»// گر کُند مارا دچار درد و حِرمان غم مخور
حافظا در کنج فقر و خلوت شبهای تار»// هم نشینت گر بود طالب و دوزدان غم مخور

 

« دردم از یار است و درمان نیز هم»// شکوه دارم از خود و اوضاع کابل نیز هم
مشکلات زندگی عاصی نموده مرد و زن// کارگر ناراحت، حتی کارمندان نیز هم
شغل و پیشه بَهرِ مردم آرزویی بس محال// از برای دیپلما و کارشناسان نیز هم
این جوانان گشته اند آلوده ی بنگ و حشیش// گشته معتادِ به زیز پل نیمه بازار نیز هم
هرچه را خواهی گران است و ثقیل و پر بهاء// خانه و موتر و حتی بند تُنبان نیز هم
دخترانِ بی هدف از خانه بی زاری کنند// رو بسوی جنگل و پارک و شهرکها نیز هم
گرگها هم در کمین دختران تیره روز// می برند آنها سوی دشت و بیابان نیز هم
دختران بی شوهر در خانه ها ترشیده اند// پدران اندرکمین، پول داماتان نیز هم
خانه ها ویران بجایش برجها گشته به پا// مالی آباد و ارم، زند و گلستان نیز هم

میوه شد چون کیمیا، کمیاب و نایاب و گران// آلوزرد و گوجه و سیب گلابان نیز هم
وعده ها دادند مسئولین زحل مشکلات// معضل بیکاری و شغل جوانان نیز هم
گر که خواهی مشکلاتت زود گردد حل و فصل// بی خیالی پیشه و،لبهای خندان نیز هم
این حقایق گفت« جاوید» در لوای طنز خویش// تا بُود پَندی برای نکته دانان نیز هم

 

به دنبال شوهر

دختری هستم به سن سی و سه// فارغ از درس و کلاس و مدرسه
مدرک لیسانس دارم در زبان// دارم از خود خانه و جا و مکان
مرغم و خواهم زبهر خود خروس// مانده ام در حسرت تاج عروس
مبل و اسباب و لوازم هر چه هست// پنکه و سرویس خواب و فرش و تخت
هست موجود و جهازم کامل است// پول نقد و زانتیا هم شامل است
هرچه گویی هست و تنها شوی نیست// برسرم گیسو و زُلف و موی نیست
ترسم از بی شوهری گردم تلف// بر دهانم آید از اندوه کف
کاش جای این همه پول و پِله// گیر میکرد شوهری توی تله
میشدم عبد و کنیز شوی خود // می نمودم چاره درد موی خود
گیسوانی عاریت چون یال اسب// می نشاندم بر سَرَم با زور چسب
زلف خود را چون پریشان کردمی// عیب زلف خویش پنهان کردمی
آنچنان شوری زخود برپاکنم// تاکه شاید در دلش ماًوا کنم
بارالها تو کرم کن شوی را// خود مرتب میکنم این موی را



           
27 / 8 / 1390برچسب:, :: 20:43
محمد جاوید هومن
 

 

پدر تو جاویدانه ای:

جنرال محمد شفیع سرداری هزاره:

باز تاب اندیشه هایی بابه مزاری در هنر

فرزندانی مزاری:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                



           
6 / 8 / 1390برچسب:, :: 15:42
محمد جاوید هومن

 

 

شماری از نمایندگان مرد هزاره در مجلس نمایندگان افغانستان، با برگزاری یک گردهمایی اعتراضی در غرب شهر کابل، رد دو نامزد وزیر از سوی این مجلس نمایندگان را محکوم کردند.

در این گرد همایی که صدها تن از هزاره های شهر کابل شرکت داشتند، حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان به گرایشهای قومی و عمل نکردن به وعده های انتخاباتی اش محکوم شد.

محمد محقق نماینده نماینده کابل در مجلس نمایندگان و از سخنرانان این گرد همایی گفت مردم هزاره رای شان را که به آقای کرزی داده بودند پس گرفتند و تاکید کرد که اکنون آقای کرزی یک رئیس جمهور مشروع نیست.

آقای محقق هشدار داد، هرگاه پس از این بحرانی به وجود آید پاسخگوی آن آقای کرزی خواهد بود.

محمد محقق همچنین افزود آقای کرزی هنوز فرصت دارد تا به وعده ها اش عمل کند. در غیر آن دست به سازماندهی تحرکات سیاسی خواهند زد.

واگزاری پنج وزارت خانه به قوم هزاره، تبدیل دو ولسوالی هزاره نشین به ولایت، بازسازی جاده های مناطق مرکزی و جلوگیری از رفتن کوچی ها به مناطق هزاره مرکزی از مواردی است که به گفته آقای محقق، قبل از برگزاری انتخابات از سوی آقای کرزی به او قول داده بود.

اما حامد علمی یکی از سخنگویان ریاست دفتر ریاست جمهوری در واکنش به این اظهارات آقای محقق گفت، رد وزرای پیشنهادی از صلاحیت های مجلس نمایندگان است.

اعضای مجلس نمایندگان می گویند، آنها براساس معیار شایسته سالاری رای داده اند نه براساس معیار های سمتی و قومی

او گفت آقای کرزی تلاش می کند بر اساس قانون اساسی مقام های شایسته را به هزاره ها بدهد.

در همین حال اعضای مجلس نمایندگان لحاظ کردن معیار های قومی در رد وزرای پیشنهادی هزاره ها را رد کرده و می گویند معیار آنها در رای اعتماد به وزرای پیشنهادی آقای کرزی، شایسته سالاری بوده است.

هفته گذشته سرور دانش وزیر عدلیه پیشین که از سوی آقای کرزی به عنوان وزیر تحصیلات عالی به مجلس معرفی شده بود، برای سومین بار رد صلاحیت شد.

داوود علی نجفی رئیس دبیرخانه کمیسیون انتخابات جنجالی ریاست جمهوری گذشته، به عنوان وزیر تحصیلات عالی معرفی شده بود، دومین وزیری بود که از سوی مجلس، رد صلاحیت شد.

در دوره های قبلی نیز نامزدهای هزاره، از سوی مجلس نمایندگان رد صلاحیت شده بودند.



           
6 / 8 / 1390برچسب:, :: 15:42
محمد جاوید هومن
نامه عاشقانه

کابل شهر خوب نیست دلم مدت یک ماه هوای پاک وطن کرد دلم به کوههای بلند وسبزه زار های وطن تنگ شده بود دوستان در این سفر جایی همه ای تان خالیست یاد آن کوههای که می رفتیم دوستان بخیر.....

من منتظرت شدم ولي در نزدي

بر زخم دلم گل معطر نزدي

گفتي كه اگر شود مي آيم اما

مرد اين دل و آخرش به او سر نزدي

هر چه بر من گذشت حقم بود من از اين بيشتر سزاوارم تو گناهي نداري اي زيبا مرگ بر من كه دوستت دارم

در جوانی غصه خوردم هیچ کس یادم نکرد / در قفس ماندم ولی صیاد آزادم نکرد / آتش عشقت چنان از زندگی سیرم بکرد / آرزوی مرگ کردم مرگ هم یادم نکرد.


تکیه بر دوست مکن محرم اسرار کسی نیست / ما تجربه کردیم کسی یار کسی نیست

آرزو دارم شبي عاشق شوي .آرزو دارم بفهمي درد را .تلخي برخوردهاي سرد را .مي رسد روزي كه بي من سر كني .مي رسد روزي كه مرگ عشق را باور كني ...

مهر تو به مهر خاتم ندهم ،وصلت به دم مسیح مریم ندهم،عشقت به هزار باغ خرما ندهم،یکدم غم تو به هر دو عالم ندهم

سفری غریب داشتم توی چشمان قشنگت،سفری که بر نگشتم غرق شدم توی نگاهت، دل ساده ی ساده کوله بار سفرم بود،چشم تو مثل یک سایه همجا همسفرم بود،من هما ن لحظه اول آخر راه را میدیدم،تپش عشق و تو رگهایم عاشقانه می چشیدم
 
تو رو خواستن اشتباه بود - تو رو دیدن یک گناه بود - دلم از گناه نترسید - که وجودت چون پناه بود

تو بودی باور من-تو یار و یاور من- تو بودی عشق اول-رفیق آخر من- تو بودی شور هستی-رفیق خوب مستی-تو بودی کعبه ی عشق-مثل خدا پرستی


اندیشیدن به پایان هر چیز شیرینی حضورش را تلخ می کند... بگذار پایان تو را غافلگیر کند درست مانند آغاز
من برنده ام ... چون نجواهایم را به ترانه های ماندگار تبدیل می کنم.

دل آدم ها به اندازه ی حرفهای شان بزرگ نیست ... اما اگه حرفای شون از دل باشه می توانه بزرگترین آدم ها رو بسازه

هميشه برای گلي خاک گلدون باش که اگه به آسمان هم رسيد يادش باشه ريشش کجاست 

آسمان برای گرفتن ماه تله نمی گذارد ، آزادی ماه است که او را پایبند می کند 

اگر برگ درخت در پاییز نمی افتاد، جایی برای روئیدن برگ های بهاری پیدا نمی شد.

آن کس که با داشته های خوب خود خوشحال نیست ، با برآورده شدن آرزوهایش نیز خوشحال نخواهد بود.

درازترین سفر با یک گام برداشتن آغاز می شود.

باران را دوست دارم ، چون بی هیچ چشم داشتی به زمین می آید. این فاصله را  با تمام عشق طی می کند تا به ما اهالی خاک نوید تازگی و آبادانی بدهد.

جایی در پشت ذهنت ، به خاطر بسپار که اثر انگشت خداوند بر همه چیز هست.

وفاي شمع را نازم كه بعد از سوختن ...به صد خاكستري در دامن پروانه ميريزد...نه چون انسان كه بعد از رفتن همدم... گل عشقش درون دامن بيگانه ميريزد

 زندگی مثل دوچرخه سواری می مانه ..برای حفظ تعادلت هميشه بايد در حركت باشي ....آلبرت انیشتن

 صدا كن مرا كه صدايت زيباترين نواي عالم است صدا كن مرا كه صدايت قلب شكسته ام را تسكين ميدهد صدا كن مرا تا بدانم كه هنوز از ياد نبرده اي مرا نشسته ام تا شايد صدايم كني صدايم كني ومحبت بي دريقت را نثارم كني

نشنو از نی ، نی حصیری بی نواست

بشنو از دل ، دل حریم کبریاست

نی بسوزد خاک و خاکستر شود

دل بسوزد خانه ی دلبر شود

 هي فلاني مي داني ؟ مي گويند رسم زندگي چنين است...

مي آيند.... مي مانند.... عادت مي دهند.... ومي روند.

وتو در خود مي ماني و تو تنها مي ماني

راستي نگفتي رسم تونيز چنين است؟.... مثل همه فلاني ها....؟


اگر کلمه دوستت دارم قيام عليه بندهاي ميان من و توست اگر کلمه دوستت دارم راضي کننده و تسکين دهنده قلب هاست اگر کلمه دوستت دارم پايان همه جدايي هاست اگر کلمه دوستت دارم نشانگر عشق راستين من به توست اگر کلمه دوستت دارم کليد زندان من و توست پس با تمام وجود فرياد ميزنم دوستت دارم
عشق اين است که تو با صداي من سخن بگويي و با چشمان من ببيني و هستي را با انگشتان من کشف کني

نمي دانم که چرا هر وقت به تو مي رسم ، نمي توانم از تو

بگويم. براي گفتنت واژه کم مي آورم. به هر حال ، بدان

که بيشتر از اين حرف ها و واژه ها برايم معنا مي دهي

 

من چه كنم خيال تو منه رها نمي كنه

اما دلت به وعده هایش يک كم وفا نمي كنه

من نديدم كسي راكه مثل تو ماندگار باشه

آدم خودش را  كه تو دل اينطوري جا نمي كنه

شبي به دست من از شوق سيب دادي تو

نگو كه چشم و دلم را فريب دادي تو

تو آشناي دل خسته ام نبودي  حيف

و درد را به دل اين غريب دادي تو.

تقديم به تو که : يادت در ذهنم و عشقت در قلبم و عطر مهربانيت در تمام وجودم است عزيزم محبت را در پاکي نگاهت و صداقت را در وجود مهربانت معني کردم وبدان که زيباترين لحظه هايم در کنار تو بودن است
عکس عاشقانه

 



           
6 / 8 / 1390برچسب:, :: 15:42
محمد جاوید هومن
     بهار آمد که خشکه لای کابل

     نمانده مستی یی در بای کابل

     بهار آمد که جان بخشی نماند

     هوای صبح روح افزای کابل

 

     بهار آمد جهان شد شاد و خندان

     به سیل گل بر آمد پیسه داران

     همی بیجاره مفلس با رخ زرد

     بهر جائی روانی از پی نان

 

     شب شنبه ز کابل بار کردم

     غلط کردم که پشت با یار کردم

     رسیدم بر لب در یای آمو

     نشستم گریه ای بسیار کردم

  

 به کابل جان رسیدم یارم آمد

     بلند بالا شیرین گفتارم آمد

     گرفتم بوسه از دور لبانش

     شفا در جا نک بیمارم آمد

سال نو بر همه دوستان مبارک باد امید که سال خوب و خوشی داشته باشید..



           
6 / 8 / 1390برچسب:, :: 15:42
محمد جاوید هومن

نام واقوام هزاره در سر زمینی بنام افغا نستان یک نام آشنا و با ور صد در صدی است که اذ هان خیلی از پژو هشگران واصحاب اند یشه را به خود جلب کرده است اما در بین این اصحاب اختلاف های زیاد است. بعضی این قوم را به مغول نسبت می دهد وبعضی به چنگیز خان، نظری این دانشمندان هزاره کمی آدم خواننده را گیج می کند وآدم دقیق گفته نمی تواتند که این قوم بنام هزاره از باقی ماندی مغول است یا چنگیز خان، اما هزاره کلمه ای است فارسی، یعنی اشیائی که شمارش آن به هزار رسد که در عربی آن را الف ( یعنی هزار) گویند، وهزار مر حله ای است از اعداد. ولی کلمه ( هزاره) اسم است برای یک قوم ویک عشیره، که اکثریت آنان در منا طق مرکزی افغا نستان به نام هزاره جات یاد می شود بودو باش دارد.

هزاره ها از نگاه قومی، دومین کتله بزرگ قومی جامعه افغا نستان را تشکیل می د هند، که اکثریت شان در مناطق شمال وشمال شرقی کشور افغا نستان زندگی می کند از نگاه در صدی بیش از5 27 در صد جامعه را« در افغا نستان » تشکیل می دهند، علاوه بر سا حات مرکزی وشمال شرقی وشمال در اکثر شهر های بزرگ افغا نستان به شکل پرا کنده وحتی نا م بدل زندگی می کنند. اما فعلآ در تمام نقاط افغا نستان بخصوص در شهر های بزرگ افغا نستان از جمله، کابل پا یتخت ومزار شریف، هرات، قند هار، پخش شده اند، هم اکنون جمعیت کلانی از مردم هزاره در کشور های همسا یگان ایران و پا کستان زندگی می کند و تا بعیت آن کشور ها را قبول کرده اند، هزاره های مقیم ایران به « خاوری ها » مشهورند.

( محمد اسحق اخلاقی می گویند، هزاره ها  در اصل اقوام مغول تباری هستند که در فاصله قرنهای سیزده تا پانزده میلادی 7 تا 9 هجری از حدود کاشغر وختن روی به دامنه های جنوبی رشته کوههای هندو کش نهاده ودر بخشهای شمالی وغربی رود های هلمند وترنک یعنی از دامنه هندوکش وکوه بابا گرفته تا هرات واطراف هریرود سکنی کزیدند، نام هزاره نشان از واحد نظامی مغولی که هزار سواررا در بر می گیرد دارد، غوریها که سا کنان اصلی این خط بودند گذشته از پاره از خصوصیات نژادی خود زبان پارسی را نیز به هزاره ها ارزانی داشتند)

زبان اکثریت قاطع هزاره ها، فارسی وبا لهجه هزاره گی است، ولی هزاره های شهری ونیز هزاره های شمال، وشمال شرقی، وشمال غربی، لهجه فارسی متفاوت با لهجه هزاره های هزاره جات دارند.قوم هزاره، متشکل از قبایل وطوایف متعددی است. این قبایل در عین اینکه ریشه واحد دارند خصو صیت رفتاری، گفتاری مخصوص به خود را دارند، طوایف عمده هزاره ها عبارتند از: دایزنگی، دایکندی، دای فولاد، دای میرداد، دای قوزی، دای میرک، دای چوپان، دای ختای، دای مرگان، دای زینات، لعلی علیداد سیری در هزاره جات...

مردم هزاره از نژاد زرد محسوب شده ومنشا ء ترک و مغولی دارند، در این که پیشینه تاریخی هزاره ها به کجا وبه کی بر می گردد، اختلاف نظراتی بین پژو هشگران وجود دارد، عده ای گفته اند که هزاره ها از سا کنان بومی افغا نستان هستند واز دیر باز در هزاره جات فعلی زندگی می کرده اند اما بیشتر محقیقین هزاره ها را غیر بومی می دانند، به عقیده ای این پژو هیشگران هزاره ها باز ماند گان لشکریان مغول_ که مرکب از مغول ها وترکهای آسیای میانه « ترکیه فعلی» می باشند.

آنچه در بین مردم  هزاره شایع است وآنان به آن تکیه دارند این است که خود را از تبار قوم مغول که بخشی از زرد پوستان است می دا نند، چون مردم هزاره تاریخ مدون وروشنی نداشته اند تا بیان کننده سوابق شان باشد. واحتمال زیاد بر این است که این نظر از اجداد مان سینه به سینه انتقال پیدا کرده وبرای نسلهای بعد رسیده باشد چنانچه تاریخ اقوام وملل اکثرآ چنین است که از نسلهای قبلی به نسلهای بعد انتقال پیدا کرده است.

پس هزاره عبا رتند از اخلاف وفرزندان مها جرین عساکر مغول ها ویا ترک مغول ها که توسطه چنگیز خان ویا یکی از پیروان وی که در ایران ویا آسیای مرکزی حکومت می کرد ومنا طق فعلی هزاره جات جا یگزین شده بودند. اما سا کنان اصلی هزاره جات اوقو حش هزاره جات که پیش از چنگیز خان ویا مغول ها برای اشغال منا طق مرکزی درآن می زیستند مثلآ در منشأ هزاره ها سهیم نبوده اند.

در مورد « تاریخ پیدایش هزاره» تیمور خانوف می نویسد: ظا هرآ دیده می شود که ملت هزاره در اواسط قرن چهاردهم میلاد شکل گرفته اند، حقیقتآ این تشکلات در سر زمین هزاره جات که در نتیجه وصلت عسا کر مغول با سا کنین منطقه صورت گرفته است زیرا از این تاریخ به اصطلاح هزاره برای اولین بار ابراز وجود نموده است قبل از آن به نظر نمی رسید.

ممکن است که مردم هزاره از راه زبان وکلمات، با مغولها نسبت دهند مطلب این است که زبان مردم هزاره فعلآ جزء از زبان پارسی می با شند، به این معنی که روش واسلوب زبانشان فارسی محسوب می شود ولی در بین کلمات واسماء ونامهای آنان کلمات واسماء مغولی زیاد است وجود کلمات مغولی بیانگر این است که این مردم روز گاری با این زبان سرو کار داشته اند اینک به طور نمونه چند لفظی در این جا آورده می شود.

1 ) ابغه هزاره گی، وابغه مغولی برادر پدر

2) آشار هزاره گی، آشار مغولی به معنی بسیج نمودن برای کار.

3) الوس هزاره گی ، ومغولی به معنی جمعیت.

4) بای هزاره گی بای وابایان مغولی به معنی ثروتمند.

5) بلجه هزاره گی ، بلجا مغولی به معنی وعده.

6) توره هزاره گی توره مغولی به معنی سخن گفتن.

7)جیجی در هردو زبان به معنی پستان.

8) چوک در هردو زبان به معنی خم شدن انسان است.

9) خا تون در هردو زبان به معنی زن محترمه است.

10)ناور در هردو زبان به معنی حوض بزرگ از آب می باشد.

آقای استاد حاج کاظم یزدانی در این را بطه کتابی تحت عنوان « فرهنگ ع میانه » نوشته که در آن خیلی از الفاظ مغولی وترکی معدو استعمال مردم هزاره مشخص شده است واین تدا خل لغات دلیل بر اینکه این مردم سابفه آن زبان را داشته  وزمانی که زبان فارسی را بر گزیده اند باز تعدادی از کلمات والفاظ را نگه داشته اند. یکی از دلا یل بر اینکه مردم هزاره مغول می باشند اختلاط وترکیب وامتزاج آنان ( قوم هزاره) با نکودری هاست. هزاره ها ونکودری ها در جریان تاریخ وتحولات در کنار وپهلوی  هم بوده وبا هم امتزاج داشته اند  بگونه ای که در همه مسا یل وپیش آمد ها با هم نوا وهمدرد بوده و در جنگها با هم شرکت داشته اند. نکودریها در اصل مغولند آنان از قوام ونیروی « نکودرنئین» از فرزندان جغتایی خان بن چنگیز واز سرداران او کتایی بوده ودر عهد او به جانب غور وغزنی فرستاده شد، بعد ها همین مردم با هزاره ها یک جا گردید با هم در حوادث وپیشا مد ها هما هنگ گردیدند وبه مرور زمان نام نکو دری کا ملآ از نظر ها افتاد وهمه به نام هزاره خوانده شدند.

نکته ای که از قضیه فوق به دست می آید این است که نکودریهایی معروف جزء لشکریان جغتایی خان بن چنگیز خان واز تبار مغولها بوده اند که با ایلی خانان ایران نیز در گیری داشته اند وبعد همین مردم با مردم هزاره متحید گردیده اند.

( احمد رامین رازی آورده است: نفوذ تدریجی نکو دریها به هزاره جات سبب گردید که آنها به تدریج در بین ساکنین محلی به نام هزاره معروف گشته وآب شوند طوری که اگر از اواخر قرن پانزده تا شروع قرن هفده در منابع تاریخی گفتاری در باره نکودریها می شد هم چنین اشاره ای به هزاره نیز صورت می گرفت که آنان به گروههای مستقل معروف بودند ولی دراواخر قرن هفده در منابع تاریخی وگفتاری در مورد نکو دریهای مستقل به نظر نمی رسید ونکو دریها به صفت یکی از گروهها ویا طوایف هزاره شمرده می شدند. مهترین نکته را در این مسئا له تشکیل ملت هزاره با خصو صیات کامل یک قوم طی این دوران در بر می گیرد، یعنی بعد از اوا خر قرن هفده می توان پیرا مون تاریخ ملت هزاره به عنوان یک ملت جدا گانه ومستقل گفتگو کرد نه در باره یک طایفه یا یک فرقه عسا کر مغولی سا کن در مناطق شرقی ایران یا مناطق مرکزی افغا نستان کنونی( تاریخ ملی هزاره ها )

( نتیجه اینکه نکودریها ی مغولی با هزاره ها ترکیب و مخلوط شده اند که یک ملت به نام هزاره گردیدند، این ترکیب وامتزاج در صورتی که ما به الا شتراک در بیشان نمی بود ممکن نبود، وآنان ما به الا شتراک مغول بودن وپیوند در نژاد وتبار است. تاریخ نامه هرات هروی )

علا وه بر دلایل ذکر شده بر ریشه مغولی هزاره ها بقا ء نامهای بعضی از سرداران مغول است که فعلآ اقوامی به نام آنها در بین هزاره موجودند مانند. دای چوپان که امیر چو پان یکی از سرداران معروف ایلخا نان بود ونامی بوغا ء وایل خان وغیره است. ادامه دارد



           
6 / 8 / 1390برچسب:, :: 15:42
محمد جاوید هومن

با میان: 

( عرض جغرافیایی 50 ـ 34 درجه شمالی وطول جغرافیایی 50 ـ 67 درجه شرقی ) ولایتی در مرکز افغا نستان با مسا حت 6757 مایل مربع وجمعیت در حدود 285 هزار نفر، شهری به همین نام مرکز اداری این ولایت است. شهر با میان درارتفاع 8200 پا از سطح بحر ودر حدود 205 مایلی شمال کابل واقع شده است. با میان قسمتی از هزاره جات است.( منا طق کو هستانی در مرکز افغا نستان که عمد تآ هزاره ها در آن جا سا کن اند) . ولایت با میان به خاطر دو مجسمه بودا که به ترتیب 120 و 175 پا ارتفاع دارند، شهرت فراوان وجهانی  دارد. ( اما این دو اثار تاریخی ویکی از شگفتی های جهان توسطه گروهی نا لایق طالبان .در زمان زما  مداری آنها از بین برده شد ) .تاریخ ساخت آن ها بین قرن سوم تا پنجم قبل از میلاد تخمین زده شده است. این دو مجسمه روی یک صخره کنده کاری وسطح شان گچبری شده اند. اگر چه در طول جنگ های متمادی در دوران های گذشته خسارت های زیادی به این دو مجسمه ها وارید آمده است. اما هنوز طرح گچبری سطح  آن، ورنگ دیوار های آن باقی مانده است. خانه هایی که بر دیوار 300 پایی آن به شکل خانه های زنب.ر عسل ساخته شده است وزمانی راهب های بودایی در آن ها ساکن بوده اند، هنوز قابل استفاده است. پیکر تراشی ونقاشی های این مجسمه ها آمیزه یی از هنر آسیای مرکزی، ایران .هنر کلاسیک ارو پا می باشد.

 بلخ:

(عرض جغرا فیایی 46 ـ 36 درجه شمالی .طول جغرافیایی 54 ـ 66 در جه شرقی) ولایت در قسمت شمال افغا نستان با مسا حت حدود 633 .4 مایل مربع وبا جمعیت 570 هزار نفر. مرکز اداری این ولایت شهر مزار شریف است که که بر اساس احصاییه 1978 حدود 103  هزار نفر جمعیت دارد.در این شهر مزاری وجود دارد که افغان ها معتقد ند آن جا مد فن حضرت علی ( ع ) است. شهرک بلخ در کنار رود خانه بلخاب در حدود 14 مایلی غرب مزار شریف واقع شده است. نام بلخ شکل تغییر یافته همان باکتر یایی باستانی است. بر اساس افسانه های محلی، شهر بلخ توسطه بلخ ابن بالغ بن سامان ، بن اسلام ، بن سام ، بن نوح ساخته شده است. اما زر تشتیان مدعی اند که شهر بلخ زادگاه زر تشت می باشد، وبنای این شهر توسطه شاهان آریایی ؛ به ویژه « بخدی » با کیو مرث. بنیانگذار سلسله پیشدا دیان ، گذاشته شذه است. در سال 320 قبل از میلاد این شهر به تصرف نیرو های اسکندر کبیر در آمد و پایتخت یو نای شهر با کتر یا شد.در قرن دوم قبل از میلاد چا در نشینان ترک به آن جا هجوم برده ونام آن را تخا رستان گذاشتند. بعد از آن کو شا نیان و سلسله های دیگر بر آن حکومت کردند. نیایی جد خوانده معروف به بر مکیان، وزیر در بار عبا سیان 803 ـ 781 بر مک { به معنای راهب } از اهالی بلخ بوده است .تیمو چین ( که معروف به چنگیز خان ) 26 ـ 1206 این شهر را ویران کرد. اما در زمان تیموری ها در قرن 15 دوباره باز سازی شد. در سال 1480 مقبره حضرت علی در جایی که هم اکنون مزار شریف فرار دارد، کشف شد. وبلخ به تدریج اهمیت خود را از دست داد. اما این شهر به دلیل قدمت تاریخی که دارد، مادر شهر ها ( ام البلاد ) نامیده می شود باکتریا اسم کشور شا هنشاهی باستانی در شمال هندو کش وجنوب سیحون « آمو دریا » که پا یتخت آن شهر با کتر ( بختره ) در نزدیکی بلخ فعلی بود. پس از فتح  باکتریا توسطه کوروش کبیر، این سر زمین جزء مستعمرات  اسکندر مقدونی ( 331 قبل از میلاد ) وجا نشینانش گردید. کاوش ها حفاری های انجام شده، تعداد زیادی از نمونه های کاری، پیکره تراشی به سبک معماری یو نان قدیم وسا ختمان های متعلق به قرن سوم تا اول قبل از میلاد از زیر زمین این مناطق بیرون آورده شده است . در قرن شش باکتریا به کنترل ترک ها در آمد ویک قرن بعد مسلمانان عرب به آن جا هجوم بردند. افغان ها ی نا سیو نا لیست ریشه تاریخی افغا نستان فعلی را بر گرفته از همین شا هنشاهی می داند ( ر. ک به بلخ آریا نا  )

بند امیر:

( عرض جغرا فیایی 50 ـ 34 در جه شمالی وطول جغرا فیایی 12 ـ 67 در جه شرقی ) رشته یی از پنجه حوضچه یا در یا چه شفاف است که درسمت شمال کوه بابا در ولایت با میان قرار دارد . این حوضچه ها با جاری شدن آب از حوضچه مرتفع تر به حوضچه پا یین تر که به صورت متوالی وپشت سر هم قرار گرفته اند، ایجاد می شود. بر اساس داستان های محلی بند امیر توسطه حضرت علی ( ع) ساخته شده است . بنا بر این کلمه « امیر » به حضرت علی بر می گردد. نه حا کمان افغا نستان . بند امیر نام رود خانه یی نیز هست که از بند امیر سر چشمه گرفته است ودر مسیر جنوب غرب وارد دره ی یکه ولنگ می شود. از آن جا به سمت شمال شرق وسپس شمال جریان پیدا نموده وبه رود بلخاب در دشت های تر کستان پخش می گردد. سا کنان قریه هایی که در قسمت با لای مسیر این رود خانه قرار دارند، به ویژه دره یکه ولنگ، هزاره های دایزنگی می باشند ( ر. ک به هزاره ).

چغچران:

تصوير اصلي را ببينيد

 

( عرض جغرافیایی 31 ـ 34 درجه شمالی و15 ـ 65 درجه شرقی ) شهر کوچکی که در اوایل دهه 1960 نزدیکی یک فلعه ( قصر ) ساخته شد . ومرکز اداری ولایت غور است . چغچران در نزدیکی هریرود در ارتفاع حدود 7 هزار پا قرار دارد، که در زمستان هوای سرد وسوزانی دارد. زمین های کشاورزی در این منطقه توسط رود خانه های هریرود ومرغاب آبیاری می شود. پرورش دام شغل اصلی وعمده ساکنان این دیار، ( تاریخی ) که اکثر تایمنی می باشند، است. چغچران سر زمین شا هان غوری، که از قرن 11 تا 13 به آمپرا طوری وسیعی که از شرق ایران تا دهلی در هند واز جنوب مرو تا خلیج فارس گسترده بوده. حکومت می کردند.( ر. ک به سلسه غوریان )

بزکشی:

در تمام کشور های جهان بازی های ملی وجود دارد، از کاو بازی گرفته تا بازی وچشن های دیگر آتش، یخ، اما در افغانستان بازی به نام بزکشی هست که بی نهایت خطر ناک با چنتا اسب با یک بز سر بریده در یک میدان کلان، از یک جای مشخص آن فرد سوار در اسب بز را با یک دستش از زمین بلند می کند با یک نقطه مشخص به نام دو ( که همان دایره ی کلان باشد ) می اندازد، بز کشی نوعی بازی ملی افغا ن ها که خواستگاه آن آسیای مرکزی است. این بازی در ابتدا میان ازبک ها ترکمن ها تاجیک ها ی شمال افغا نستان رواج داشت. معنای بز کشی ربودن بز است که دو گروه تیمی اسب در مقابل هم قرار می گیرند وجسد بز ویا گو ساله را که در وسط زمین گذاشته شده بر می دارند بعد از بر داشتن آن در حال تیم رقیب تلاش در گرفتن گوساله یا بز را دارد باید دور میدان را دور زده ومجد آ آن را در مرکز زمین در جای قبلی اش بگذارند. چپ انداز،بازی کن ماهر وچیره دست است که باید گوساله وبز بی سر را نگه دارد. جایزه نقدی به کسی یا تیمی داده می شود که امتیاز لازم را آورده باشد . بازی مزبور معمولآ در تعطیلات بزرگ وتولد شاه بر گزار می شدند( اما دوران شاهی به پا یان رسید حا لا تبدیل به یک بازی ملی شده است ) این بازی سنتی حتی در میان ازبک های مها جر در پا کستان نیز از محبوبیت خاص بر خور دار است.

دانشگاه کابل:

دانشگاه کابل در سال 1932 با یک مکتب دوا سازی، با همکاری استادان فرانسوی وترکی ایجاد شد، یکی از مهترین موسسه های آموزشی در افغا نستان فا کولته های حقوق وعلوم سیاسی ( 1938 ) علوم طبیعی ( 1941 )، اقتصاد ( 1957 )، تعلیم و تربیت ( 1992 )، انجینری ( 1963 ) وفارسی ( 1963 ) بعدآ به دانشگاه کابل اضافه شد.دانشگاه کابل با تعیین رییس آن از سوی وزیر تعلیم وتربیت وایجاد یک شورای آکادمیک در آن، از رسمیت بر خور دار گردیده ودر سال 1965 قا نونی که استقلال اداری دانشگاه وانتخابی بودن رییس آن را فراهم آورد، به تصویب رسید. زمین دانشگاه کابل به کمک مالی آمریکا در سال 1964 ودو سال بعد پل تخنیک به وسیله روس ها ساخته وبه سیستم تحصیلات عالی پیوست. فا کولته های مختلف دانشگاه کابل از سیستم های آموزشی متفاوت بهره گرفت وفا کولته های آن توسطه دانشگاه های مختلف دنیا حمایت شد؛ به عنوان مثال بخش های زراعت، تعلیم و تربیت وانجینری توسط دانشگاه های آمریکا، حقوق وعلوم سیاسی توسط فرانسوی ها حمایت می شد. فا کولته های ساینس واقتصاد را یک کنسر سیوم آموزشی آلمان تحت پوشش گرفت والهیات هم به دانشگاه الا زهر مصر پیوست. فارغ تحصیلان دانشگاه کابل این فرصت را می یافتند که در یکی از موسسه های آموزشی جهان، که دانشگاه کابل عضویت آن را داشت ادامه تحصیل بدهند. در دهه 1960 دانشگاه کابل محل سخنرانی سا ستمداران ودر واقع به آموزشگاه کادر طیف های مختلف سیاسی تبدیل شده بود، نیمی از دانشجویان ومحصلان در خوابگاه خود دانشگاه زندگی می گردند ورهبران احزاب اسلامگرا، مارکسیست ها وا نا سیو نالیست ها از همین جا پا به عرصه سیا ست گذاشتند. آن ها با ایراد سخنرانی های مکرر ضمن بالا بردن سطح مهارت خود در سخن گفتن، نا آرامی های دانشگاه را نیز هدایت می کردند. روند گرایش سیاسی محصلان سبب شد تا دولت در سال 1968 فعالیت سیاسی در محیط دانشگاه را ممنوع کند. بعد از کودتای هفت ثور دوره های آموزشی دانشگاه کابل مطابق سیستم شوروی تغییر وزبان روسی زبان مورد علاقه محصلان در دانشگاه.

ادامه جنگ سبب شد که دولت نیاز به نیرو های جنگی، فارغ تحصیلان دانشگاه کابل را مستقیمآ به جبهه های جنگ بفرستد، این سیاست در کاهش شدید دانشجو یان اثر منفی به جا گذاشت 70 در صد دانشجو یا باقی مانده را دختران تشکیل می دادند واز مجموعه 800 استاد در سال 1970 فقط 350 استاد در سال 1980 مشغول تدریس در دانشگاه بودند، دخالت در امور دانشگاه باعث اعتراض های شدید و مکرر دانشجویان گردید. داکتر نجیب الله در سال 1990 کوشید تا اصلاحات مارکسیستی را از دانشگاه بر داشته وسیستم آموزشی قدیم را دو باره احیا کند ( ر_ ک تعلیم وتربیت وپل تخنیک کابل) دانشنامه تاریخ افغانستان لودویک دبلیو آدامیک؛ نویسنده واستاد مطالعات خاور نزدیک دانشگاه آریزونا تاکسون..

 



           
6 / 8 / 1390برچسب:, :: 15:42
محمد جاوید هومن
دیروز۲۳ دلو۱۳۸۸ مردم کابل ( افشار) همه عزادار بودن فاجعه افشار یک فاجعه انسانی بود.

اجسادشهدای افشار که بعداز مدتی از گورهای دستجمعی بیرون
آورده شدند وتوسط مردم وخانواده های دفن شدند
یاد وخاطره شان گرامی باد!

 

 



           
6 / 8 / 1390برچسب:, :: 15:42
محمد جاوید هومن

هر چند حملات هماهنگ و بی سابقه هفته گذشته طالبان در کابل روی طرح گفتگوی دولت با مخالفان در کنفرانس لندن آب سرد پاشید، اما پا پیش گذاشتن گلبدین حکمتیار، جنگ سالار متلون و یکی از سه رهبر اصلی مخالفان مسلح دولت، روح تازه ای به طرح مذاکره دولت با مخالفان خواهد دمید. حکمتيار که سابقه طولانی تغییر جهت را دارد و زمانی نیز بر علیه طالبان، متحدین کنونی اش جنگیده است، اینک  از امکان گفتگو  با حامد کرزی، رییس جمهور سخن به میان آورده و نقشه راه برای آشتی سیاسی را مطرح کرده است. 
هر چند امکان آغاز گفتگو با حکمتیار بعید به نظر می رسد، چه رسد به این که این گفتگوها به موفقیت بیانجامد، اما بر خلاف ملا عمر، رهبر طالبان و سراج الدین حقانی، رهبر دسته ای دیگر از طالبان که هر گونه مذاکره با کابل را تا زمان خروج نیروهای خارجی از افغانستان رد می کنند، آقای حکمتیار در تازه ترین پیام ویدیویی اش لحني به مراتب آشتی جویانه تری انتخاب کرده است.
آقای حکمتیار که رهبری شمار زیادی از شورشیان را در دست دارد می گوید: "ما هیچ توافقی با طالبان نداریم – نه در جنگ و نه در صلح.  تنها چیزی که ما و طالبان را متحد ساخته است، جنگ بر ضد خارجی ها است".
برخلاف نوارهای ویدیویی سابق آقای حکمتیار که وی با استفاده از کلاشینکوف حمایت خود از القاعده را نشان می داد، این بار حکمتیار در آخرین نوارش که در اواخر ماه دسامبر ثبت شده و توسط یکی از دستیاران اش در پاکستان در اختیار روزنامه وال استریت ژورنال قرار گرفته است، لحن استادانه تری اختیار کرده و درحالی که عینک  به چشم و عمامه سیاه بر سر زده، با آرامی و نرمی حرف می زند.
آقای حکمتیار 59 سال دارد و زمانی که طالبان بر افغانستان حکم می راندند، در ایران در تبعید به سر می برد. بر اساس ارزیابی سازمان اطلاعات امریکا، حکمتیار طی سه سال گذشته نیروهایش را سر و سامان داده و افرادی تحت فرمان او عمدتا در ولایات شرقی و مرکزی افغانستان مانند کنر، لغمان و کاپیسا شورش ها را رهبری می کنند.
در حالی که بدنه اصلی حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار که در دهه 1970 تاسیس شد، یکی از سه گروه عمده مخالف  دولت محسوب می گردد، یک شاخه قانونی این حزب به دولت پیوسته و در پالمان 246 عضو افغانستان دارای 19 کرسی می باشد. عبدالهادی ارغندیوال، رهبر این جریان هم اینک در کابینه جدید آقای کرزی، به حیث وزیر اقتصاد برگزیده شده است. هرچند حزب تحت رهبری آقای ارغندیوال ارتباط رسمی با آقای حکمتیار را رد می کند، اما شماری از اعضای ارشد این حزب هنوز ارتباطات شان را با این جنگسالار حفظ کرده و آشکارا از ایده شریک ساختن وی در دولت حمایت می کنند.
جنرال استانلی مک کریستال، فرمانده عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در تازه ترین اظهار نظرش گفته است که تمایل آقای حکمتیار به سازش با دولت افغانستان یک عامل کلیدی در تلاش برای آوردن صلح است چرا که به گفته وی، چنین تمایلاتی باعث می گردد که دیگران نیز ممکن است از وی پیروی کنند. علاوه بر دور سازی جنگجویان از میدان های جنگ، این گونه تمایلات آشتی جویانه، مشروعیت دولت کابل را بیشتر خواهد ساخت.
مقام هاي اطلاعاتی امریکا می گویند که در حال حاضر جنگجویان هر سه گروه اصلی، دست کم در سطح تاکتیکی باهم همکاری دارند. نیروهای تحت امر ملا عمر در جنوب، مرکز خشونت ها، جنگجویان حقانی در جنوب شرق و وفاداران آقای حکمتیار در مناطق شرقی و مرکزی کشور با نیروهای افغان و بین المللی می جنگند.
اما در حالی که آقای حقانی رسما در برابر ملا عمر قسم وفاداری یاد کرده و او را به عنوان رهبر خود به رسمیت شناخته است، آقای حکمتیار بارها از دادن چنین تعهدی شانه خالی کرده است. حکمتیار در نوار تازه اش گفته است که "در سال 2002 چند ماه را با ملا عمر و اسامه بن لادن و ایمن الظواهری، رهبران القاعده سر کرده است". اما تاکید کرده که " پس از آن ، هیچ تماس مستقیم و غیر مستقیم با آن ها نداشته است".
آقای حکمتیار همچنان علت اصلی مبارزه اش با نیروهای امریکایی را یکجا شدن امریکا با سرسخت ترین دشمنان افغان اش پس از سقوط رژیم طالبان در 2001 دانسته است.
مارک ساگمن، متخصص مسايل تروریزم که به عنوان افسر سازمان اطلاعات مرکزی امریکا "سی آی ای" در پاکستان کار می کند، می گوید: "برای حکمتیار بودن در کنار طالبان تنها مایه آسودگی است". وی می افزاید: " حکمتیار هر کاری را که به او کمک کند، انجام خواهد داد. این بستگی به معامله ای دارد که او می خواهد به دست آورد".
آقای حکمتیار در این نوار برنامه سیاسی اش را اعلام کرده است. وی خواستار برگزاری انتخابات زیر نظر یک دولت انتقالی بی طرف پس از خروج نیروهای امریکایی شده است و پیش بینی می کند که حزب اسلامی او 70 درصد آرا را خواهد برد. وی همچنان اعلام کرده که با حضور یک نیروی حافظ صلح بین المللی بی طرف در افغانستان موافق است. در حالی که  طالبان به آقای کرزی برچسب خاین را می زنند، آقای حکمتیار وعده داده است که به رییس جمهور افغانستان کمک خواهد کرد تا به تملق در برابر حامیان امریکایی اش پایان دهد.
آقای حکمتیار در این نوار می گوید: "تا زمانی که خارجی ها به دولت افغانستان صلاحیت و اختیارات آغاز مستقلانه مذاکرات صلح را ندهند، گفتگو با دولت افغانستان ثمر بخش نخواهد بود. متاسفانه هنوز به این دولت چنین صلاحیت داده نشده است".
اما ارایه چنین طرح های توسط حکمتیار در ماه های اخیر هیچ تحول خاصی را به دنبال نداشته است. در حالی که شماری از مقام هاي افغان و امریکایی تا حال تماس های غیر مستقیم با آقای حکمتیار را برقرار کرده اند، دولت امریکا تا حال از تمایز قایل شدن معنا دار میان وی و دو رهبر دیگر شورشیان خودداری کرده است.
ریچارد هالبروک، فرستاده ویژه امریکا برای افغانستان و پاکستان گفت: "هرکدام خواستگاه و گرایش متفاوت دارند. اما همه باهم کار می کنند و با القاعده مرتبط می باشند".
چهره حکمتیار برای هر فرد افغان شناخته شده است. وی به عنوان یک انجنیر از ولایت شمالی قندز مبارزات سیاسی اش را علیه افراد تحت حمايت شوروی سابق آغاز کرد. وی ایديولوژی پان اسلامیسم را در دهه 1970 بر گزید و آشکارا از ملاقات با رونالد ریگان، رییس جمهور وقت امریکا که در دهه 1980، میلیون ها دالر را از طریق سازمان اطلاعات پاکستان برای جنگجویان تحت فرمان وی سرازیر کرده بود، خودداری کرد.
بعد از سقوط رژیم مورد حمایت اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال 1992، آقای حکمتیار در جنگ های داخلی مجاهدین بر سر کنترول کابل، در ویرانی شهر نقش بارزی  ایفا کرد و زمان کوتاهی نیز به عنوان صدر اعظم دولت مجاهدین کار کرد. اما زمانی که پاکستان در اواسط دهه 1990 کمک هایش را برای طالبان تغییر جهت داد، حکمتیار تحت تعقیب طالبان قرار گرفت و به ایران پناهنده شد.
زمانی که رژیم طالبان در سال 2001 توسط ایالات متحده سقوط کرد، این جنگ سالار را از دولت جدید کابل کنار گذاشت. در ماه های بعد آقای حکمتیار حمایت اش را از طالبان و القاعده اعلام کرد. وی از ایران اخراج و نزدیک بود که در یک حمله هوایی ایالات متحده در سال 2003 کشته شود. حکمتیار به عنوان یک تروریست معرفی شد و در کنار ملا عمر و اسامه بن لادن، در لیست سیاه سازمان ملل قرار گرفت.
اخیرا برخی از مقام هاي امریکایی گفته اند که حکمتیار موفق شده است تا حدودی به خاطر دریافت کمک از سازمان جاسوسی قدرتمند پاکستان، "آی اس آی"،  نیروهایش را سر و سامان دهد. حزب اسلامی از مناطق اطراف شهر پشاور و کمپ های پناهندگان افغان در آن جا به عنوان قطب لوجیستیکی اش استفاده می کند. اما پاکستان منکر دادن کمک به طالبان و یا متحدین شورشی این گروه می باشد.
بروس ریدل، محقق موسسه بروکینگز و افسر سابق "سی آی ای" که بر بازنگری پالیسی باراک اوباما رییس جمهور امریکا برای افغانستان و پاکستان نظر انداخته است، می گوید: "اگر "آی اس آی" بخواهد، می تواند حکمتیار را تسلیم دهد. او آن قدر به عوامل "آی اس آی" نزدیک است که بدون موافقت آن ها علیه ما دست به عملیات نمی زند".
(منبع روز نامه هشت صبح چاپ کابل)



           
6 / 8 / 1390برچسب:, :: 15:42
محمد جاوید هومن

 

http://96.0.54.242/ap/pics2/201001181224112952.jpg

 

http://96.0.54.242/ap/pics2/201001181224114740.jpg

منبع تصاویر http://hydari44.blogfa.com/

تلویزیون نگاه بخشی هوا شنا سی اش اعلان کرد که این هفته شهر کابل با را نی است با مردم شهر کابل هوشتار داد که باید لباس گرم داشته باشید تا سرما نخورید منم یکی از شهر وندی مقیم کابل با خودم گفتم باید لباس گرم داشته با شم مبا دا سر ما بخورم دوا وداکتر از بی پولی نمیشه رفت از آن طرف این طرف از دوستان  کمی پول پیدا گردم و تصمیم گرفتم بروم شهر لباس گرم بخرم تا این که روز دو شنبه تاریخ بیست هشت ده با یک موتر کهنه سوار شدم پیشی سینما پامیر تا شدم طرف با زار مندوی می رفتم که نا گهان صدای موتر های پولیس ملی واردوی ملی را شنیدم پیشی سینما پامیر امدم که مردی خودش را منفجیر کرد و چشما نم یک دفعه کور شد چند لحظه ماندم دیم فیری را کیت می شنوم و موتر های آب پاش به صدا در آمده جیغ می کشد وطرف قروشگاه افغان در حرکت است کلی شهر کابل از آمدم های که هر روز آن جا بودند خالی شده بود منم راهی دیکه نداشتم داخلی یک جوی آب خواب کردم تا دو ساعت این اولین بار بود جنگ را در شهر کابل دیدم شهر کابل هر لحظه اش مرگ است دوستان شهر کابل آمدید مواظب خود تان باشید.. 



           
6 / 8 / 1390برچسب:, :: 15:42
محمد جاوید هومن
درباره وبلاگ


سلام دوستان من این وبلاگ را تقدیم میکنم به شما و پروانه عزیزم با اینکه او اصلا هیچی از نوشته های من را درک نمیکنه ولی من عاشقانه برای او مینویسم عزیزانم امیدوارم روزی همه ی نوشته هام را که با تمام وجودم برایت نوشتم بخونی و بدانی که چقدر دوستت داشتم.....من از قصه زندگی ام نمی ترسم من از بی تو بودن به یاد تو زیستن و تنها از خاطرات گذشته تغذیه کردن می ترسم. ای بهار زندگی ام اکنون که قلبم مالا مال از غم زندگیست اکنون که باهایم توان راه رفتن ندارد برگرد باز هم به من ببخش احساس دوست داشتن جاودانه را باز هم آغوش گرمت را به سویم بگشا باز هم شانه هایت را مرحمی برایم قرار بده. بگزار در آغوشت آرامش را به دست آورم بدان که قلب من هم شکسته بدان که روحم از همه دردها خسته شده. این را بدان که با آمدنت غم برای همیشه من را ترک خواهد کرد. بس برگرد که من به امید دیدار تو زنده ام
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان زبان سخن و آدرس zbansokhan.LXB.ir سلام دوستان عزیز امید وارم که به سلامت باشید شما میتوانید که لیک های وبلاک تان تبادله کنید البته در باکس زیر مشخصات و آدرس وبلاک تان بنویسید و کد زیر را داخل کنید بعدا ثبت را انتخاب کنید تا لنک تان تبادله شود تشکر از همه تان "محمد جاوید هومن"







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 17
بازدید ماه : 98
بازدید کل : 83990
تعداد مطالب : 85
تعداد نظرات : 13
تعداد آنلاین : 1



Alternative content