طنز دانی
 
زبان سخن
شما آنچه را در جای گفته نتوانستید انجا بگوید

 

جرگه ای از بی سوادان باز آید غم مخور»// پس برادرها شوند زارو پشیمان غم مخور
این دل غمدیده حالش به شود دل بد مکن»// دکتر و دارو شود ارزان ِ ارزان غم مخور
دور گردون گر دو روزی بر مراد مانبود»// میشود روز دگر کرزی و شتابان غم مخور
گر بهار عمر باشد باز بر تخت چمن»// میشوی خوشحال و شاد چون پسته خندان غم مخور
انتحاری و چپاول باز فروش دایمی »// باز می گردد بنا با سنگ و سیمان غم مخور
هان مشو نومید چون واقف نه ای از سرّغیب»// شاید آگه چون شوی گردی تو حیران غم مخور
در بیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم»// گر بجای کعبه رفتی سوی پاکستان غم مخور
گر چه منزل بس خطرناک است و مقصد بس بعید»// گر که داری باهمان کمری جاپان غم مخور
حال ما در فُرقت جانان و اِبرام رقیب»// گر کُند مارا دچار درد و حِرمان غم مخور
حافظا در کنج فقر و خلوت شبهای تار»// هم نشینت گر بود طالب و دوزدان غم مخور

 

« دردم از یار است و درمان نیز هم»// شکوه دارم از خود و اوضاع کابل نیز هم
مشکلات زندگی عاصی نموده مرد و زن// کارگر ناراحت، حتی کارمندان نیز هم
شغل و پیشه بَهرِ مردم آرزویی بس محال// از برای دیپلما و کارشناسان نیز هم
این جوانان گشته اند آلوده ی بنگ و حشیش// گشته معتادِ به زیز پل نیمه بازار نیز هم
هرچه را خواهی گران است و ثقیل و پر بهاء// خانه و موتر و حتی بند تُنبان نیز هم
دخترانِ بی هدف از خانه بی زاری کنند// رو بسوی جنگل و پارک و شهرکها نیز هم
گرگها هم در کمین دختران تیره روز// می برند آنها سوی دشت و بیابان نیز هم
دختران بی شوهر در خانه ها ترشیده اند// پدران اندرکمین، پول داماتان نیز هم
خانه ها ویران بجایش برجها گشته به پا// مالی آباد و ارم، زند و گلستان نیز هم

میوه شد چون کیمیا، کمیاب و نایاب و گران// آلوزرد و گوجه و سیب گلابان نیز هم
وعده ها دادند مسئولین زحل مشکلات// معضل بیکاری و شغل جوانان نیز هم
گر که خواهی مشکلاتت زود گردد حل و فصل// بی خیالی پیشه و،لبهای خندان نیز هم
این حقایق گفت« جاوید» در لوای طنز خویش// تا بُود پَندی برای نکته دانان نیز هم

 

به دنبال شوهر

دختری هستم به سن سی و سه// فارغ از درس و کلاس و مدرسه
مدرک لیسانس دارم در زبان// دارم از خود خانه و جا و مکان
مرغم و خواهم زبهر خود خروس// مانده ام در حسرت تاج عروس
مبل و اسباب و لوازم هر چه هست// پنکه و سرویس خواب و فرش و تخت
هست موجود و جهازم کامل است// پول نقد و زانتیا هم شامل است
هرچه گویی هست و تنها شوی نیست// برسرم گیسو و زُلف و موی نیست
ترسم از بی شوهری گردم تلف// بر دهانم آید از اندوه کف
کاش جای این همه پول و پِله// گیر میکرد شوهری توی تله
میشدم عبد و کنیز شوی خود // می نمودم چاره درد موی خود
گیسوانی عاریت چون یال اسب// می نشاندم بر سَرَم با زور چسب
زلف خود را چون پریشان کردمی// عیب زلف خویش پنهان کردمی
آنچنان شوری زخود برپاکنم// تاکه شاید در دلش ماًوا کنم
بارالها تو کرم کن شوی را// خود مرتب میکنم این موی را



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
27 / 8 / 1390برچسب:, :: 20:43
محمد جاوید هومن

درباره وبلاگ


سلام دوستان من این وبلاگ را تقدیم میکنم به شما و پروانه عزیزم با اینکه او اصلا هیچی از نوشته های من را درک نمیکنه ولی من عاشقانه برای او مینویسم عزیزانم امیدوارم روزی همه ی نوشته هام را که با تمام وجودم برایت نوشتم بخونی و بدانی که چقدر دوستت داشتم.....من از قصه زندگی ام نمی ترسم من از بی تو بودن به یاد تو زیستن و تنها از خاطرات گذشته تغذیه کردن می ترسم. ای بهار زندگی ام اکنون که قلبم مالا مال از غم زندگیست اکنون که باهایم توان راه رفتن ندارد برگرد باز هم به من ببخش احساس دوست داشتن جاودانه را باز هم آغوش گرمت را به سویم بگشا باز هم شانه هایت را مرحمی برایم قرار بده. بگزار در آغوشت آرامش را به دست آورم بدان که قلب من هم شکسته بدان که روحم از همه دردها خسته شده. این را بدان که با آمدنت غم برای همیشه من را ترک خواهد کرد. بس برگرد که من به امید دیدار تو زنده ام
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان زبان سخن و آدرس zbansokhan.LXB.ir سلام دوستان عزیز امید وارم که به سلامت باشید شما میتوانید که لیک های وبلاک تان تبادله کنید البته در باکس زیر مشخصات و آدرس وبلاک تان بنویسید و کد زیر را داخل کنید بعدا ثبت را انتخاب کنید تا لنک تان تبادله شود تشکر از همه تان "محمد جاوید هومن"







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 55
بازدید دیروز : 107
بازدید هفته : 163
بازدید ماه : 162
بازدید کل : 84161
تعداد مطالب : 85
تعداد نظرات : 13
تعداد آنلاین : 1