خبر جهانگر 2
 
زبان سخن
شما آنچه را در جای گفته نتوانستید انجا بگوید
سرنوشت افغانستان با خون رقم خورده است
عده ای از دانشگاهیان با ابراز نگرانی از حوادث اخیر در کابل، پاکستان را در این امر دخیل می دانند. صفیه رحیم؛ استاد دانشگاه کابل به این باور است که حوادث ناگوار اخیر در شهر کابل از نگاه روانی تاثیر بسیار منفی بالای افکار جامعه دارد. مخصوصاً جوانان و محصلان دانشگاه ها به جای اینکه مصروف کارهای فکری شوند، از این ناحیه رنج می برند.
خانم رحیم اضافه می کند:"وقتی که امروز در صنف رفتم، در چهره های محصلان به صورت نامرئی ترس و وحشت دیده می شد و این ترس در ذهن شان جا گرفته بود. امیدوارم که ما شاهد حالت های بدتر از این نباشیم."
این استاد دانشگاه باور دارد که صلح به زودی نمی آید؛ چون افغانستان کشوری است که سرنوشتش با خون رقم خورده است و دست های پشت پرده در سرنوشت این سرزمین دخیل می باشد.
او در ادامه می گوید:"من در این روزها نسبت به اوضاع، احساس دلهره دارم؛ به این خاطر، فضای آرامی که ما روزهای قبل داشتیم از ما گرفته می شود و تنفس در این فضا زندگی را یک مقدار مشکل ساخته است."
عزیز احمد فانوس؛ استاد دانشگاه کابل به این باور است که صلح به افغانستان تعلق ندارد؛ بلکه به جامعه جهانی و کشور های منطقه تعلق دارد.
وی در باب ترور رییس شورای عالی صلح می گوید:"این شاید قوی ترین جواب از طرف طالبان باشد و امکان دارد این سلسله ادامه داشته باشد."
او نسبت به صلح دیدگاهی خاص دارد و می افزاید:"صلح در افغانستان یک مسئله جهانی است. منافع اصلی در آخرین تحلیل به دست افغانستان نبوده است. کلیدهای صلح به دست قدرت های بزرگ است که نظر به منافع شان یک حزب و یا گروه را می سازند."
فانوس دست یک عده افغان ها را نیز در جنگ افغانستان دخیل می داند و ادامه می دهد:"اگر جنگ ختم شود، منافع بعضی افغان ها ختم می شود. کسانی که زمین های دولت در افغانستان را چور می کنند، اگر صلح بیاید دیگر زمین های مردم را چور کرده نمی توانند. چون صلح مساوی است به ثبات و ثبات مساوی است به قانون."
به باور وی کشورهایی چون آمریکا، روسیه، چین، ایران، پاکستان و... هرکدام به نوبه شان در افغانستان منافعی دارند و صلح افغانستان به اینها بستگی دارد.
او در ادامه می گوید:"طالب پدیده ای افغانی نیست و یک تافته جدا بافته از مردم افغانستان است."
فانوس از "برادر" خواندن کرزی به طالبان سخت ابراز ناراحتی می کند و می گوید که کرزی با این کارش یک تعداد از قشر روشنفکر افغانستان را منزجر ساخته است. اگر کرزی اینها را برادر و یا دشمن بخواهند مسئله خود شان است و به جایی نمی رسد.
اسدالله بهنود؛ یکی از دانشجویان می گوید:"بعد از قتل برهان الدین ربانی، در روند صلح صدماتی زیادی پیش وارد خواهد آمد و پروسه صلح در آینده ها با یک چالش جدی روبرو خواهد بود."
بهنود به این باور است که ادبیات عاطفی در برابر طالب و القاعده نتیجه نمی دهد و پیشنهاد طالبان به حکومت افغانستان، از توان دولت بالاست.
وی کشته شدن عده ای از شخصیت ها را قتل زنجیره ای می داند و در ادامه می افزاید که برای مردم ترس و وحشت ایجاد می کند و در میان دانشجویان تعصبات قومی و نژادی را دامن می زند.
وحید سکوت؛ دانشجوی ژورنالیزم دانشگاه کابل به وجود پروسه صلح در افغانستان کاملا بی باور است.
وی می گوید:"پروسه صلح یک مصرف اضافی بود و بودجه ناحق ضایع می شود."
سکوت به این نظر است که با قتل آقای ربانی، بحران بیشتر نمی شود.
او در ادامه می گوید:"چنین شخصیت هایی را ما بسیار از دست داده ایم."
وی حضور نیروهای خارجی را یکی از دلایل ناامنی در افغانستان می داند.
به باور وی، با آنکه جنگ یک وحشت است و تاثیر منفی روی افکار مردم می گذارد؛ ولی برای مردم افغانستان تبدیل به یک عادت شده است و روی افکار گذشته تاثیر وارد نمی سازد؛ بلکه روی افکار نو تاثیرات دارد.
برکت الله رونق؛ یکی از دانشجویان دانشگاه کابل در ناامن بودن افغانستان، پاکستان را متهم می کند و می گوید که پاکستان کشوری است که از زمان تاسیس اش نخواسته که در افغاانستان صلح باشد و به نحوی کوشش کرده که نظم عامه را از بین ببرد.
رونق عکس العمل افغانستان را ضعیف تلقی کرده و عده ای از دولتمردان را به همکاری با پاکستان متهم می کند.
وی می گوید:"هر بار که پاکستان دست به اعمالی می زند، عکس العمل افغانستان جنبه شکایتی دارد. عده ای در دولت هستند که مدتی در آی اس آی پاکستان بوده اند."



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
5 / 7 / 1390برچسب:, :: 16:26
محمد جاوید هومن

درباره وبلاگ


سلام دوستان من این وبلاگ را تقدیم میکنم به شما و پروانه عزیزم با اینکه او اصلا هیچی از نوشته های من را درک نمیکنه ولی من عاشقانه برای او مینویسم عزیزانم امیدوارم روزی همه ی نوشته هام را که با تمام وجودم برایت نوشتم بخونی و بدانی که چقدر دوستت داشتم.....من از قصه زندگی ام نمی ترسم من از بی تو بودن به یاد تو زیستن و تنها از خاطرات گذشته تغذیه کردن می ترسم. ای بهار زندگی ام اکنون که قلبم مالا مال از غم زندگیست اکنون که باهایم توان راه رفتن ندارد برگرد باز هم به من ببخش احساس دوست داشتن جاودانه را باز هم آغوش گرمت را به سویم بگشا باز هم شانه هایت را مرحمی برایم قرار بده. بگزار در آغوشت آرامش را به دست آورم بدان که قلب من هم شکسته بدان که روحم از همه دردها خسته شده. این را بدان که با آمدنت غم برای همیشه من را ترک خواهد کرد. بس برگرد که من به امید دیدار تو زنده ام
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان زبان سخن و آدرس zbansokhan.LXB.ir سلام دوستان عزیز امید وارم که به سلامت باشید شما میتوانید که لیک های وبلاک تان تبادله کنید البته در باکس زیر مشخصات و آدرس وبلاک تان بنویسید و کد زیر را داخل کنید بعدا ثبت را انتخاب کنید تا لنک تان تبادله شود تشکر از همه تان "محمد جاوید هومن"







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 87
بازدید دیروز : 107
بازدید هفته : 195
بازدید ماه : 194
بازدید کل : 84193
تعداد مطالب : 85
تعداد نظرات : 13
تعداد آنلاین : 1